Triggerpoints

Pijn vanuit triggerpoints kan net zo scherp zijn als pijn veroorzaakt door een hartaanval, niersteen of botbreuk. Triggerpoints zijn zelden levensbedreigend, maar de ellende die het kan veroorzaken kan demoraliserend zijn en de levenskwaliteit kan drastisch verminderen (Simons, Travell en Simons 1999).

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint of spierknoop is een lokale micro verkramping in een spier. Een klein gedeelte van de spier is een kramptoestand, hierdoor ontstaat een verdikking.
En het gevolg daarvan is dat de doorbloeding verslechterd, waardoor er een ophoping plaatsvindt van afvalstoffen. De spier wordt stijver en bewegelijkheid neemt af. De triggerpoints ontstaan op plaatsen waar de (motorische) zenuw de spier binnenkomt. Als je druk uitoefent op de triggerpoint wordt herkenbare pijn getriggerd.

Afgeleide pijn

Het meest kenmerkende symptoom van triggerpoints is de afgeleide pijn of afgeleide sensaties in spieren. De oorzaak van de pijn is elders dan waar je de pijn voelt. Gemakshalve benoem ik twee verschillende triggerpoints:

1. Actieve triggerpoint.
    Druk op dit triggerpoint veroorzaakt een pijnlijke uitstraling elders in lichaam.
  2. Latente triggerpoint.
    Druk op de dit triggerpoint veroorzaakt alleen lokale pijn waar gedrukt wordt.

Artsen hebben ontdekt dat 75% van de pijnklachten wordt veroorzaakt door triggerpoints uit de spieren. (Simons, Travell en Simons 1999; Mense en Gerwin 2010).

Symptomen van een triggerpoints.

In de eerste plaats is dat pijn. Daarnaast kan de triggerpoint pijn vaak worden aangezien voor artritis, tendinitis (peesontsteking), bursitis (slijmbeurs ontsteking) en letsel aan de banden.

De volgende symptomen kunnen ook worden veroorzaakt door een triggerpoint zoals; oorsuizen, misselijkheid, duizeligheid en symptomen van een minder goed gevoel bijvoorbeeld in de handen of voeten.

De symptomen die door triggerpoints worden veroorzaakt komen voor in voorspelbare patronen. Gelukkig kunnen ze snel worden uitgeschakeld. Als je weet waar je zoeken moet en dat weten we bij praktijk Michael Ris.

De behandelmethodes Neural reset therapie en de fascia integration therapie zijn bedoel om triggerpoints snel uit te kunnen schakelen.  Loop niet verder met je pijn en maak nu een afspraak en ervaar zelf deze unieke behandelmethodes.

Meer blogs voor jou

Van pijn naar kracht: pak de regie over je leven terug

Stap uit die TGV en vertraag